Jak wygląda nauka w szkole waldorfskiej?
Każdy dzień to nowa przygoda…
Nauka w szkole waldorfskiej różni się od „tradycyjnych” metod nauczania. Dzieci rozpoczynają każdy dzień nauki od gry na fletach, zabaw ruchowych i ćwiczeń rytmicznych integrujących grupę. W części merytorycznej przypominana jest wiedza z dnia poprzedniego oraz wprowadzane są nowe treści. Podczas części narracyjnej opowiadane są baśnie, legendy, mity, w zależności od wieku uczniów, korespondujące z poznawanym właśnie materiałem, porą roku, tematyką trwającego cyklu.
Nauczanie podczas lekcji głównej odbywa się w czterotygodniowych cyklach lekcyjnych, podczas których dzieci poznają język ojczysty, matematykę, historię, biologię, geografię. W ten sposób ułożony program nauczania daje dzieciom możliwość faktycznego zaangażowania się w poznawaną wiedzę, doświadczenia jej i przeżycia.
Lekcję główną prowadzi niezmiennie przez 8 lat nauki nauczyciel wychowawca. Tak długi i systematyczny kontakt z jedną osobą, która staje się autorytetem, daje poczucie bezpieczeństwa, bliskości i swobodę. Zaś dla nauczyciela jest możliwością prawdziwego poznania każdego ucznia, jego uzdolnień, charakteru i harmonijnego podążania za jego indywidualnym rozwojem.
Kolejnymi zajęciami w czasie dnia nauki w szkole waldorfskiej są lekcje wymagające systematycznych ćwiczeń i powtarzania. Jest to czas nauki języków obcych (w szkołach waldorfskich już od pierwszej klasy dzieci uczą się dwóch języków obcych), zajęć plastycznych, muzycznych, prac ręcznych.
Nauka w szkole waldorfskiej to nauka bez podręczników, pomocy audiowizualnych czy komputerów (przynajmniej w młodszych klasach). Przekazywanie wiedzy odbywa się przede wszystkim poprzez żywe słowo, barwną narrację, działania artystyczne i duże osobiste zaangażowanie nauczyciela. Dlatego od pedagogów waldorfskich oczekuje się ciągłego samorozwoju: pogłębiania wiedzy, pracy nad sobą, rozwijania uzdolnień i predyspozycji osobistych. Przy takim rozumieniu pracy, nie ma miejsca na rutynę i schematyczne, bezrefleksyjne nauczanie. Klasycznie wśród motywacji do nauki są: ambicja, strach i miłość. My kierujemy się tą trzecią.